Sommar 2013, del 6

Tänkte att det kunde passa med ett inlägg från min sommar nu när det går mot både mörkare och kallare tider. Just idag regnar det dessutom, vilket jag gillar men jag vet att de flesta andra inte gör det. Så jag tänkte att ni kunde få drömma er bort mot varmare tider.

Trästock är sveriges största gratisfestival och ligger i Skellefteå. Det är en av de största höjdpunkterna under sommaren. Trästock infinner sig alltid kring den 20:e Juli (fast nästa år blir det en vecka tidigare), tors-lör på ett område som heter Nordanå. Det är en alkohol- och drogfri festival med mycket god stämmning! Det brukar alltid finnas allt ifrån (svenska) världsartister till lokala små band och man upptäcker alltid någon ny artist/grupp/stil som man diggar. Det brukar finnas programblad över helgen som man kan köpa men jag tycker det är roligt att bli överraskad och hänga på andra som kanske vet ett band som de tycker är grymma som man själv aldrig hört eller bara strosa runt på området mellan de olika scenerna. På tal om scenerna så fanns det fyra olika scener i år, tror det bara varit tre förut men det kan även vara så att jag totalt missat det förut.
En annan grej jag älskar med trästock är att man träffar så sjukt mycket folk. Alla kommer hem för trästocks så det blir som en naturlig återsamlingsplats under sommaren dessutom så träffar man alltid på nya människor också. Sedan så kommer folket med alla olika stilar fram också, allt ifrån 50-talet till punkare och hårdrockare. Jag kan bara sitta en hel dag och titta på dem, det är som ett underbart konstverk som man aldrig kan sluta att förundras över. Det har väl även blivit som en grej, eller iallafall för mig att klä sig precis som man känner för utan att behöva tänka på vad alla andra ska säga eller att man ska sticka ut ur mängden. Man får jobba på hårt om man vill sticka ut ur den samlingen människor. Jag brukar iallafall klä mig i lite hippie stil. Jag älskar den stilen men känner att den inte passar in någon annanstans än på trästocks. Så då släpper jag på spärrarna och kör så det bara ryker om det!
Här kommer lite bilder från den helgen.

Torsdag
 

På torsdagen var jag där med Vickan.
 
 
Och vi såg bla Johnossi.
Svårt att få bra bilder i ett galet och hoppande folkhav. 
 
Men det blev lite bättre och bättre bilder.
 
 
Fredag
 

Då hängde jag med Julia och Evve
 
Och vi såg bla Sofia Jannok. En underbar samisk artist!
 
 
 
Lördag
 

Hängde jag med Julia och Evve igen.
 
Såg något Country band i väntan på nästa artist som skulle upp på stora scenen. Country är väl kanske inte riktigt min grej men de var helt ok.
 
 Den vi väntade på var Thomas Di Leva. Jag är inte direkt något fan men jag kände som att jag var tvungen se/höra han när han väl var där och det är ju dessutom gratis. Jag är ju en sån här person som brukar säga "ska de va så ska de va", så självklart stod jag längst fram i mitten.
 
Karln stod ju aldrig still så det var svårt att få några bra bilder på honom.
Men där har ni honom i sin kaftan(stavning?), eller klänning som de flesta säger.
Jag trodde han skulle vara mycket sämre än vad han var men det berodde mycket på att man bara hört dåliga saker om honom. Han är väldigt speciell, ja, men han är väldigt rolig också. Han kan både sjunga och spela gitarr.
Jag tror att just för att han är annorlunda så tycker folk sämre om honom och jag tror det var det som gjorde att jag tyckte han var bra. Rolig, charmig och annorlunda är en lyckad kombination i min värld. Så ett oväntat plus.
 
Såg även ett Skellefteåband som heter Üni Foreman och som jag tyckte var riktigt bra!
 
Jag diggar hennes kläder
 
 Här kommer spelschemat från trästocks för er som vill veta hur det såg ut, vilka som uppträdde, när och på vilken scen osv.
 

Ni är hjärtligt välkomna till nästa års Trästock-festival i Skellefteå!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:





Design © Evelina Bergquist | EVVELUNA †