Var är Söndag?

Hallå Världen!
Det är måndag idag med det har blivit en kortslutning i mitt huvud, så det är söndag. Jobbigt, det blir mindfuck hela tiden. Tex när jag tänker vad som ska hända imorgon, det händer nu och jag tänkte i morse att min lillebror var hemma och sen så var han inte det. Störande.. Men förhoppningsvis hinner jag få in måndag innan jag går och lägger mig så att jag är ikapp tiden innan det går över till tisdag. Vi ser väl hur det går.
Har nu iaf skickat ut inbjudningarna för midsommar firandet hemma hos mig, jag hoppas att det blir många som kommer och att det blir en lyckad kväll.
Jag är super taggad, vill börja göra allt nu! Vissa saker går iof att börja med nu, men inte allt. Jag vill ha midsommar imorgon! :D
Just nu är det iaf paltkokning som gäller. Mormor är här och gör palt tillsammans med mamma, vilket är som en tradition i våran familj och en väldigt god sådan. Mycket hinner sägas och diskuteras under tiden. Det bästa samtalsämnet hittills är ungdomarna i dagens samhälle. Pratade bla om hur ungdomar (väldigt många, inte alla såklart) ser på saker, ägande av saker. "Allt är allas" och det är väl bra till viss del, att man är generös med det man har. Det är dock många som tar för givet att man kan ta av allt som finns, för att "allt är allas", vilket gör att man aldrig frågor om lov först. Detta leder ofta till att man tar något som man egentligen inte får ta, för det var planerat att ha till något annan. Men eftersom ungdomen inte lärt sig att fråga om lov först så vet denne inte att det var "paxat" redan.
Jag ser det som en självklarhet att fråga först agera sedan oavsett vart jag är eller med vem jag är. Men det är många som väljer att göra tvärtom, ta för sig först och fråga sedan. Vilket ofta leder till ett: "Oj, jag trodde man fick ta det här, jag visste inte att det skulle vara till något annat!"
Folk måste lära sig att tänka efter före, för allt har konsekvenser. Det är så världen ser ut och har alltid gjort det.
Det är lätt att skylla allt på ungdomar, för att det är ofta först där man ser problemet, men det börjar egentligen med föräldrarna. Det är föräldrarnas uppgift att fostra barnen, lära dem vad som är rätt och fel, hur man agerar i samhället. Det är klart att man inte som förälder kan bestämma vad barnen ska tycka, tänka och agerna, men man lägger grunden. Tar föräldrarna inte sitt ansvar så kommer barnen inte lära sig att ta sitt heller.
Vad har ni för åsikter i ämnet?
Skulle jätte gärna vilja veta vad ni tycker, snör iväg en kommentar så jag får veta.
|
Ha en bra Måndag(Söndag), Mors!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:





Design © Evelina Bergquist | EVVELUNA †